Sidan laddas

Lots-bilder-8

Varje större hamn har dem. De orangea lotsbåtarna. 
– Bordningen är det mest kritiska ögonblicket, en kollega klämde foten illa förra året, säger Klas Hansson, lots.

Dimman drar in över Gävlebukten. Vindarna och vågorna gör att det slår i lotsbåt 743, på sin väg mot bordningspunkten. Där ute i dimman tonar hon upp – Sveriges största tankbåt. Det är Bit Okland – en oljetanker som ska lossa bränsle i Gävle.

Lots-bilder-2

Lots-bilder-10

Lots-bilder-14På babord om Bit Oklands sida är det lä och lotsbåten som i dag körs av båtsmannen Ulf Helsing lägger sig intill det 177 meter långa fartyget. Där har fartygsbesättningen firat ner en repstege, eller lotslejdare som det heter. Klas Hansson parerar vågrörelserna när han sätter foten på lejdaren och klättrar upp längs med relingen på fartyget.

Lots-bilder-16Gävle hamn tar emot ungefär tusen fartygsanlöp varje år. Enligt lagen så måste alla större fartyg ta hjälp av en lots för att få åka in och ut från hamnen.

– Alla fartyg över 70 meter måste enligt lag ha lots, men i Gävlehamn är det inte så trångt, därför får båtarna vara upp till 90 meter innan lots är ett krav, säger Klas Hansson, lots på sjöfartsverket i Gävle.

Lots-bilder-17

Lots-bilder-20På bryggan välkomnas han av Stein Franksen som är befälhavare på Bit Okland. De dricker en kopp kaffe tillsammans och småpratar lite.

Lots-bilder-22På frågan vad som är Klas Hanssons viktigaste arbetsredskap, så svarar han just kaffekoppen.

– Det är en bra ice-breaker, när man kommit ombord, säger han.

Lots-bilder-26Med lotsens hjälp styrs sedan båten genom farleden mot kaj för att förtöja säkert.

 – Vårt jobb är att göra riskbedömningen, genom att ha lokalkännedom över området, säger Klas Hansson.

Klas Hansson är en förhållandevis ung lots. Han är 38 år och har lotsat i 4 år. Innan dess arbetade han på världshaven.

Lots-bilder-24

– Jag är utbildad sjökapten och har arbetat i över tio år på amerikanska kryssningsfartyg, säger han.

Familjesituationen tog honom hem till Sverige.

På kryssningsbåten arbetade han i omgångar. Med tio veckors arbete följt av tio veckors ledighet.

– Det är svårt att stanna hemma när ett barn är sjukt om man är på andra sidan jordklotet, säger han.

Han sökte tjänsten på lotsstationen i Gävle och fick det. Det innebär att han och hans kollegor ansvarar för lotsning från Skutskär i syd, till Hudiksvall i norr.

Varje år hinner han personligen med runt 220 lotsningar, varav de flesta sker under nattetid.

– På dagarna lastar och lossar fartygen vid kaj eftersom det då hamnpersonalen arbetar, säger Klas Hansson.

Lots-bilder-27

 Vad hade du blivit om du inte blivit lots?
– Då hade jag velat bli läkare. Vi hade läkare på kryssningsbåtarna, de kan så otroligt mycket. Och jag gillar att hjälpa människor, säger han.

Lots-bilder-41 Lots-bilder-45 Lots-bilder-47

Detta reportage som jag både skrev och fotade publicerades i GD den 25 mars 2014.
Så här blev det i print: lots-etta lots-insida

 

Fotograf och bildjournalist Erik Engelro

Top