Frågetecken kring en vinnarbild

montage
Bilden ovan är ett montage av två bilder. De föreställer en nordkoreansk tunnelbanevagn. Jag använder montagebilden för att göra det lättöverskådligt varför jag skriver det här inlägget.
Jag fascineras ofta över de fantastiska bilder som tar priser i årets bild. Det gjorde jag även över denna. En fantastisk bild som för mig är väldigt talande. Om den fruktansvärda situation som råder för befolkningen i det slutna landet. Bilden vann 2:a priset i klassen vardagsbild utland i tävlingen Årets bild.

Tunneöbana 1
2:a pris: Urban Andersson (Aftonbladet)
De flesta som arbetar på tunnelbanetågen i nordkoreanska Pyongyang är kvinnor. Solfilmen i fönstren gör att passagerarna ser ut som skräckfigurer. Tågen som tidigare gick i Östberlin köptes in på 1990-talet och målades om.
Bilder på Nordkoreas ledare sattes in i vagnarna. (Texten saxad från årets bilds hemsida)

Men av en slump såg jag en liknande bild i ett annat sammanhang.

Tunnelbana 2
Den här bilden fotade Thomas Eriksson. Den publicerades i ett reportage i Aftonbladet. (OBS ingen svartvit spökeffekt)

Mina tankar. Antingen har nordkoreanerna plockat ner solfilmen från vagnarna efter att Urban Andersson tog bilderna. Det kan även vara så att vissa vagnar har solfilm och andra inte har det. Eller så har något hänt med färgerna. Jag vet inte.

Det här inlägget handlar inte om att sätta dit någon. Jag är nyfiken på hur det står till eftersom trovärdigheten i pressbilder är så oerhört viktigt. Och diskussion om bilder och bildjournalistik.

UPPDATERAD: Efter att ha läst detta inlägg skrev Urban Andersson till mig och förklarade hur han arbetat med bilden:

-jag manipulerar inte bilder, drar varken ut kontrast eller mättnad.
Gör vanligt ”mörkrumsarbete” likt det man gjorde på Focomatens tid.
Händer att jag gör bilder svart/vita ibland.
Old school.
ang spökfigurerna var jag också förvånad- har en bildserie och de är spöklika på alla exponeringarna.
Nämnas kan att jag fick lämna in orginalfiler för att juryn skulle vara nöjd.
-jo, jag sover gott om nätterna
mvh/

Urban Andersson

2 reaktioner till “Frågetecken kring en vinnarbild

  1. Magnus Hallgren Svara

    Jag tycker det är rätt problematiskt, på gränsen till farligt, att diskutera kopiering, manipulation och även etik då det handlar om främmande platser.
    I en del forum, typ fotosidan, Flashback är man jättesnabb att döma ut allt som man själv inte förstår, och istället utgår från vad man tror.
    Varför? Den ena faktorn beskriver du ovan. Saker kan förändrats mellan bilderna, situationerna kan förändrats.
    Men också det att saker ser inte riktigt ut på samma Ulan Bator som i Sveg. Ljus, klimat och olika typer av luftföroreningar påverkar ofta på ett sätt som är svårt att förstå, om utsikten från köksfönstret i Sveg är den enda referenspunkten man har.

    • Erik Englund InläggsförfattareSvara

      Kloka synpunkter Magnus. Det är just det här jag tycker är intressant. Jag blev fundersam och nyfiken när jag såg bilderna, men i och med det så menar jag inte att Urban skulle ha manipulerat bilden. Det är därför jag uppskattar diskussionen från sådana som dig, som har insikter om bilder som kanske inte alla riktigt har.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.