Sidan laddas

montage
Bilden ovan är ett montage av två bilder. De föreställer en nordkoreansk tunnelbanevagn. Jag använder montagebilden för att göra det lättöverskådligt varför jag skriver det här inlägget.
Jag fascineras ofta över de fantastiska bilder som tar priser i årets bild. Det gjorde jag även över denna. En fantastisk bild som för mig är väldigt talande. Om den fruktansvärda situation som råder för befolkningen i det slutna landet. Bilden vann 2:a priset i klassen vardagsbild utland i tävlingen Årets bild.

Tunneöbana 1
2:a pris: Urban Andersson (Aftonbladet)
De flesta som arbetar på tunnelbanetågen i nordkoreanska Pyongyang är kvinnor. Solfilmen i fönstren gör att passagerarna ser ut som skräckfigurer. Tågen som tidigare gick i Östberlin köptes in på 1990-talet och målades om.
Bilder på Nordkoreas ledare sattes in i vagnarna. (Texten saxad från årets bilds hemsida)

Men av en slump såg jag en liknande bild i ett annat sammanhang.

Tunnelbana 2
Den här bilden fotade Thomas Eriksson. Den publicerades i ett reportage i Aftonbladet. (OBS ingen svartvit spökeffekt)

Mina tankar. Antingen har nordkoreanerna plockat ner solfilmen från vagnarna efter att Urban Andersson tog bilderna. Det kan även vara så att vissa vagnar har solfilm och andra inte har det. Eller så har något hänt med färgerna. Jag vet inte.

Det här inlägget handlar inte om att sätta dit någon. Jag är nyfiken på hur det står till eftersom trovärdigheten i pressbilder är så oerhört viktigt. Och diskussion om bilder och bildjournalistik.

//Erik

Fotograf och bildjournalist Erik Engelro

Top