Sidan laddas

En efter en dog turisterna på ett hotell i Chiang Mai i Thailand.
Efter det sjätte dödsfallet tvingades Downtown Inn Hotel att stänga.
Men nu kan gåtan med de mystiska dödsfallen vara löst.
Insektsgift dödade dem.
” – Det här låter som en dålig kopia av Agatha Christies roman Tio små negerpojkar,
men det är det inte utan ingressen till en artikel jag läste på aftonbladet idag. Tyckte både namnet och bilden på hotellet var bekant för mig. Efter lite research så var det som jag trodde – hotellet som omnämns har jag bott på! Letade fram vår gamla resedagbok . Det var en vistelse som i efterhand har kommit att bli den mest spektakulära hotellupplevelsen någonsin för mig. Därför bjuder jag er på en liten tillbakablick till år 2005 då jag och mina två kompisar Thomas och Niclas var ute och reste tillsammans:

För att ta sig till Chiang Mai som ligger i norra Thailand åkte vi nattåg från Bangkok, ett rätt smidigt och trevligt sätt att resa på. Men på morgonkvisten kände jag mig inte bra, säkert den där hamburgaren på McDonalds vi tagit kvällen innan ”bara för att vara säkra på att inte bli magsjuka…” som låg bakom det hela. Lyckades bita ihop tills vi kom till hotellet. Sen kraschade jag i sängen medan de andra tänkte bada i poolen.
Jag hade lagt märke till att det låg sandsäckar runt hotellet när vi blev avsläppta med bussen men tog ingen större notis.

Entrén till ”Down town inn” när vi anlände på morgonen efter nattåg från Bangkok.                                                     Foto: Niclas Bergman

På grund av magsjukan kände jag mig rätt utpumpad på allt vad energi hette så jag somnade. Blir efter någon timme väckt av de andra för att ”gatan håller på att svämma över”, –haha kul skämt, tänkte jag. Men eftersom de verkar väldigt trovärdiga så följer jag med upp på hotellets tak för att själv se vad som hänt.

Från taket kan jag konstatera att där det för några timmar sedan gick en väg nu är någon form av kanal.
På tv visades bilder från ett översvämningarnas Chiang mai

Enligt den vakna delen av resesällskapet hade det bara hörts ett svagt sus som när höstlöv blåser på en gata då vattnet intog gatan utanför.

”Downtown inn” från gatan sett.
Vattnet hölls borta från hotellet bland annat med hjälp av länspumpar.
Under natten arbetade personalen på lika hårt som på tagen, all heder åt dem! På morgonen hade t ex restaurangen flyttats från bottenvåningen upp till den översta våningen.

På gatorna åkte det båtar
Inga problem att vada på gatorna utöver risken att trampa på något. Sikten i det skitiga vattnet var noll.

Anledningen till att vi var i Chiang Mai var att vi skulle gå en trekking. Trots att vi fick rapporter om att det hade regnat mycket i bergen så tog vi tillsammans med vår blivande guide beslutet att genomföra trekkingen. Vi hade ju ändå inget att göra på hotellet och vada runt i stan hade vi haft en hel dag på oss samt tid efter vandringen som skulle vara i tre dagar.

Varmt, jobbigt men alldeles underbart! Trekking i Chiang Mais bergsområden.
Efter tre dagar återvände vi till samma hotell. Så sjukt att de enda spåren efter vattnet var några pölar på gatan. Nästan så man trodde att allt varit en dröm.